onsdag 19 februari 2014

Början

En enkel grej. Någon undrar något. Maken listar ut hur man ska göra för att lösa problemet, det är nämligen han som trillat över frågan, det är hans yrkesområde. Vi tänker vi kan starta ett företag, det verkar nämligen vara ett sådant problem som kan tänkas förekomma ganska ofta. Hur svårt kan det vara, att starta företag? Egentligen. Det är ju bara att ta reda på formaliteter, ordna dem och sen jobbar man på. Eller hur?

En liten susning har vi. Som att det finns olika företagsformer. Och att det är smart att registrera företaget. Och så var det det där med moms och skatt.

Vi behöver praktisk information om hur man går tillväga. Vilka myndigheter ska ha papper? I vilken ordning? Vilka grundläggande regler gäller för vad som ska göras när (som att betala skatter och sådant som statsmakter kan hitta på)? Vad behöver vi betala?

Det verkar vara jag av oss som har bäst tålamod med sådana praktiska procedurer. Min partner in crime, maken, är bäst på att ägna sig åt kärnverksamheten  för företaget. Att få jobbet gjort. Jag ägnar mig åt själva ramverket. Jag har ju dessutom en heltidsanställning på ett annat företag att ägna mig åt.

Jag googlar. Det skulle jag aldrig ha gjort.

Jag drunknar nämligen i information. Om sådant jag inte alls är intresserad av. Som att vi kanske borde borde gå en kurs med likasinnade för att komma på en idé. Eller en kurs för att finslipa idén. Eller en kurs för att göra en affärsplan. Eller en kurs för att göra marknadsundersökning. Eller ... Det finns massor av stöd för att få oss att stöta och blöta en idé. Men det där praktiska då?

Någonstans glimtar den väsentliga informationen fram, som att registrera företaget hos Bolagsverket. Men Bolagsverket kan inte heller riktigt låta bli. Man kan få pröva sin affärsidé. Man kan få gå en utbildning för att utveckla den. Var är listan på alla papper vi behöver fylla i och i vilken ordning?

Till slut hittar jag listan vi behöver.

Var det en test? Bara de som har tillräckligt med tålamod och är tillräckligt strukturerade, är lämpade att gå vidare? Resten kollras bort i diverse oändliga labyrinter av stöd och utbildningar, stöd och utbildningar? Vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

free hit counters