onsdag 19 mars 2014

Vila och Newton

Och här satt jag i godan ro, efter dagens arbete, några timmar i stallet och sen lite intrikat experimenterande. Vi gjorde experiment för att räkna ut tyngdaccelerationen, g. Så'nt kan alla göra hemma. Man släpper ett föremål (välj något som inte gör hack i golvet)  från en höjd och så tar man tid på fallet. Och vips kan man räkna ut g. Vårt g varierade mellan 11 och 73. Okej, ett antal osäkerheter finns som gör att det skattade värdet inte nödvändigtvis helt överensstämmer med 9.82 m/s2 varje gång So-what. Principen är oklanderlig. Och det betyder bara att det finns förbättringspotential. Tidsmätningen är den största felkällan.

Nu förväntar jag mig ett antal rapporter om g.Tänk om vi får en ny universalkonstant?

Jo, jag satt i godan ro. För nu har vi nog några dagar med lite arbetslunk. Alla nödvändiga praktikaliteter runtomkring företagsdrivande är gjorda. Overheaden. Registrering hos Bolagsverket och Skatteverket fixat, hemsidan är fixad, templates är fixade. Ja, just nu kan vi ta ett steg tillbaka och se om det verkar ok. Vad vi glömt.

Och då, efter att vi räknat ut g, drabbades jag av cravings. Bok-cravings. Jag hittade nämligen en random bild som jag tagit av en del av vår bokhylla.
Där nere till vänster hittar man en review av Newtons Principia. Faktum är att jag har en modern utgåva av självaste Newtons Principia också.

Och visst passade det liksom ihop just idag, när vi studerat tyngdlagen?

2 kommentarer:

free hit counters